Webbdesign med fokus på innehåll

Efter en längre tids uppehåll med åtaganden på andra håll har jag gett hemsidan ett ordentligt lyft inför en kommande blogghöst. Här är tankarna bakom den nya kostymen och trenderna inom webbdesignvärlden.

Jag ser fram emot att den här hösten få blogga vidare om människans förhållning till teknik. Men jag tänker också bredda bevakningsområdet lite. Jag tänker skriva om teknikens och mediernas roll i samhället och kulturen. Det blir tankeväckande betraktelser om aktuella fenomen med syfte att förstå vår samtid och historia. Artiklarna om Pokémon Go och Instagram Stories kommer under hösten. Nu ägnar vi vår uppmärksamhet åt den här hemsidans nya design.

När man konstruerar en hemsida bör man börja i grunden. Vad är hemsidan syfte? Kappan ska hängas om axlarna och inte tvärtom. Jag tyckte jag fann en form i skrivandet för ett år sedan och den formen behövde en bättre anpassa kostym. Jag behövde sätta innehållet i fokus. Att sätta innehållet i fokus är en trend som pågått i webbdesignervärlden ett tag och den har jag hakat på. Här är huvudtankarna bakom den nya designen kopplat till tre aktuella trender:

MattiasTorstensson.se

Content first

Trenden att sätta innehållet främst kallas ”Content first” Det innebär att du direkt när du klickar på en länk till min hemsida ska finna det du söker. Du ska inte störas av annat krimskrams som distraherar din upplevelse. Därav den minimalistiska menyn, där menyalternativen gömts bakom de tre strecken som numera blivit standardsymbolen för menyer. Sidospalterna är bortrensade till förmån för en enda stor mittenkolumn där innehållet placerats centralt.

Varför trenden ”Content First”? Jag känner till två möjliga förklaringar som hänger samman. Sedan 00-talet har vi fått allt fler hemsidor och de har fyllts med allt mer information. Konkurrensen om din uppmärksamhet är stor och det har givit dig sämre tålamod. Om du inte direkt finner vad du söker ger du upp. Ärligt talat, hur många gånger har du inte stängt ner de där lockande videoklippen som föregåtts av två minuter reklam? Tålamodet är för kort när det finns hur många andra videoklipp som helst att välja på.

Möjligtvis är också reklambranschen en anledning till att du vill ha hemsidan fri från störande information. Alla har vi väl irriterats över Aftonbladets blinkande banners och installerat Adblocker? Reklambranschen har därför tvingats till en liknande Content-First-strategi som vi andra. Numera arbetar de med sponsrat innehåll som riktar sig direkt till konsumenten. Det innebär att företagen, med hjälp av den enorma data som finns insamlad om oss via exempelvis Facebook, strävar efter bättre träff på sina kampanjer. De vill nå de som är intresserade och möjliga konsumenter. Att lägga reklambudgeten på kampanjer till de som kan tänka sig handla är bättre än att lägga budgeten på att irritera de som ändå inte tänker köpa den där rosa skjortan.

Dela med vänner

Det är en fruktansvärd sanning, men statistiken visar att många delar innehåll innan de läst artikeln. De reagerar på rubriken och delar. Därför uppmuntras webbdesigners att placera Dela-knappar högst upp på sidan och inte efter artiklarna. Här har jag låtit det vackra gå före och likväl placerat dela-knapparna under artikeln. De passade bäst där och jag tror nog att du trots allt kan tänka dig dela även efter att ha läst artikeln.

Dela-knapparna är idag centrala för bloggare. Allt mer trafik kommer från de sociala medierna. När jag kring millennieskiftet började bygga hemsidor kom all trafik antingen direkt (det vill säga från adressfältet i webbläsarens överkant) eller från Google. Idag utkämpas ett krig om uppmärksamheten i sociala medier. Allting filtreras genom Twitter och Facebook. De sociala medierna kan ses som timglas där innehållet trängs för att passera genom det smala röret. Jag tänker skriva mer om detta demokratiska problem i höst. Nu håller vi oss till hemsidans design och konstaterar att bloggare är beroende av att anpassa sina sidor efter sociala medier. Det gäller att uppmuntra till delning av innehållet och att se till att länkar till sidan förpackas snyggt i twitter- och facebookflöden.

mattiassmal

Mobilen det nya

Det är inte bara ”Content first”. Det är även ”Mobile first”. Innan Apple lanserade sin Iphone 2007 behövde ingen designa för mobilen. Vi närmar oss (många sidor är redan där) en verklighet där majoriteten av webbtrafiken kommer från mobiltelefoner. Därför är min nya hemsida i första hand designad för nallen. Att bygga för mobilen är både svårare och enklare. På datorskärmen kan du placera innehållet både horisontellt och vertikalt. I mobilen är det en enda vertikal linje. Möjligheterna är färre när du enbart har en kolumn att arbeta med. Det blir svårare att göra sidan unik. Samtidigt är det inte lika tekniskt utmanande som att bygga för en datorskärm, där kolumnerna på ett annat sätt ska förhålla sig till varandra.

En sak jag tackar mobilen för är att vi vant oss vid att scrolla. Hemsidorna har blivit längre och de liknar allt mer boksidor. Det är tacksamt att kunnat arbeta med större text och fler tomma ytor och inte behövt känna en press att trycka in allt överst på sidan. När jag började göra hemsidor blev folk galna över att de var tvungna att scrolla och innehållet inte syntes direkt när de klickade upp sidan.

Hitta rätt

Det är mina tre huvudtankar kring den nya designen. Jag har satt innehållet främst, gjort det delvänligt och främst anpassat sidan för mobilen. I övrigt har jag valt att fortsätta med en startsida med betoning på bilder. Det är ett effektivt sätt att snabbt tolka vad inlägget handlar om och hjälper dig snabbt hitta relevanta artiklar. Jag har också inför ett tagg-system (liknande de sociala mediernas #hashtag), där du förhoppningsvis enklare ska hitta innehåll du är intresserad av. Taggarna finner du längst upp i varje artikel. Dessutom finner du rekommenderade artiklar under varje inlägg ifall du är sugen på att läsa mer. Kommentarsfunktionen är utbytt och omdesignad för att göra det enklare för dig att kommentera. Och som vanligt fortsätter jag också med mitt nyhetsbrev för dig som inte vill riskera att missa ett enda inlägg. Prenumerera på det via formuläret nedan!

Det är huvudfilosofin bakom den nya designen. Dela gärna med dig av dina åsikter. Och som alltid när man lanserar nytt – gör mig uppmärksam på barnsjukdomar och skalbaggar!

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *