Varför alla hemsidor bör ha en blogg

Posted on Posted in Blogg

Du bör använda dig av en blogg och sociala medier i din verksamhet. Låt mig ta en analog liknelse: De butiksägare som oturligt råkar ha undanskymda lokaler hänger gärna ofta upp en flagga utanför. Eller också sätter de ut två brinnande marschaller. Anledningen är att lågorna fladdrar och flaggan vajar. Det signalerar rörerelse, att det finns liv. Att butiken är öppen.

Samma funktion fyller en blogg på din hemsida eller aktivt arbete med sociala medier. Du visar att din verksamhet rullar. Att du arbetar och att många är intresserade av din syssla. På internet har vi alla den där undanskymda lokalen så länge vi inte gör något åt det.

Med en blogg når du fler

För en blogg och sociala medier ska du skapa innehåll som är intressant för mottagaren. Det är så du får uppmärksamhet. Ditt material kommer förhoppningsvis sedan att spridas av dina kunder och följare och i förlängningen nå deras vänner, vilka är potentiella kunder. Ofta är vi ju vänner med människor som arbetar inom samma bransch eller delar samma intresse.

En blogg är ett nödvändigt verktyg för dig som vill hamna högre bland sökresultaten på Google. Och det vill du förstås. Det är ofta så du når människor. I en blogg kan du nämligen publicera innehåll av olika karaktär som syftar till att ta din hemsida högre upp baserat på olika sökord. Jag vill exempelvis att de som söker på ”reklambyrå falkenberg” ska få upp min firma överst. Likaså finns det tusentals andra sökord som jag gissar att människor använder när de behöver få tag i mina tjänster. Med en blogg ökar jag möjligheten att Google rankar min sajt högre. Dels på grund av att Google får fler sökord att indexera, men också eftersom Google rankar sajter efter hur ofta och när de senast uppdaterades.

Hur ofta ska du uppdatera din blogg?

Har du en blogg eller sociala medier måste de uppdateras. Det ser minst sagt skumt ut ifall du som företagare senast uppdaterade för ett år sedan. Finns verksamheten ens kvar? Eller går den så dåligt att det inte finns något att skriva om? En dåligt uppdaterad blogg eller kanal i sociala medier väcker frågor.

Hur ofta du kan uppdatera din blogg och dina sociala medier är förståss en tids- och kostadsfråga. Men åtminstone en gång i veckan bör du skriva ett nytt inlägg på din hemsida och 3-4 dagar i veckan bör du uppdatera dina sociala medier. För många småföretagare kan det vara svårt att hitta den tiden, därför hjälper jag till!

Jag hälper dig uppdatera bloggen!

Jag utför redaktionella tjänster. Jag fotar, skriver och filmar löpande för din hemsida och dina sociala medier. Vi kommer överens om en uppdateringsfrekvens efter din budget och målsättning. Det kan handla om att skriva 1-2 blogginlägg i veckan eller att producera 3-4 inlägg för sociala medier. Jag arbetar nära dig och är mån om att komma ut till verksamheten för att skapa mig en uppfattning om vad du gör och vilket innehåll som lämpar sig i de digitala kanalerna. Jag kombinerar mitt arbete med ett övergripande ansvar för dina digitala kanaler. Jag analyserar och utvärderar resultatet av inläggen och förbättrar. Det tar ofta tid att bygga upp kanaler i sociala medier och man måste långsiktigt lära känna följarna. Det handlar om att skapa trovärdighet och engagemang för din verksamhet.

Är du intresserad? Hör av dig till mig på mail@mattiastorsten.se

Foto: Flickr/Andi Tamplin

  •  
  •  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *