Utrustning för podcast – allt du behöver veta!

För några år sedan skrev jag ett blogginlägg om vilken utrustning det finns att välja på för den som vill göra sin egen podcast. Inlägget är fortfarande ett av de populäraste på den här bloggen, men det behöver en uppdatering. Därför kommer här en ny och uppdaterad guide som du kan ta hjälp av inför ditt köp.

I den här videon förklarar jag grunderna, men jag rekommenderar dig att också läsa blogginlägget.

En mikrofon per person

Grundregeln är enkel; en person per mikrofon är det som gäller. Delar ni mikrofon kommer det inverka negativt på ljudet. Risken är att ni, när ni ska samsas om en mikrofon, hamnar för långt bort från den. Följden blir att du tvingas höja ljudvolymen i efterhand, med effekten att surrande rumljud tas med. Då tänker du kanske att ni kan flytta mikrofonen mellan er, men nej. Det vållar så kallat ”handling noise”, ett skrapande och klunkande som uppstår i hanterandet av mikrofonen.

En mikrofon till varje person alltså. Utöver det behöver du en dator med redigeringsprogram och ett ljudkort. Låt oss ta en titt på vilka alternativ som finns.

En portabel inspelare passar alla

För de flesta är den bästa lösningen en portabel inspelare. Den passar nämligen alla behov. En portabel inspelare kan du enkelt ta med dig om du ska göra reportage eller spela in på annan ort. Den spelar in på minneskort eller hårddisk och du kan sedan föra över materialet till din dator för redigering. Dessutom fungerar de flesta portabla inspelare som ljudkort, vilket gör att du kan koppla den med USB till datorn och spela in direkt i ditt ljudredigeringsprogram. Väljer du då en portabel inspelare med ingång för externa mikrofoner (XLR-kontakter) fyller den precis samma fuktioner som ett renodlat ljudkort (mer om dessa nedan). Denna flexibilitet gör en portabel inspelare till det bästa alternativet.

De portabla inspelarna har en inbyggd mikrofon som främst bör användas ifall du gör reportage. De fångar nämligen upp en större del av rumljudet och lämpar sig sämre för tal som spelas in framför en mikrofon i studio. En extern mikrofon är därmed ett måste för dig som köper en portabel inspelare och vill göra mer än reportage på stan. Jag ger exempel på lämpliga mikrofoner i slutet av den här texten.

En av de populäraste tillverkarna av portabla inspelare är Zoom. Personligen föredrar jag Zoom H6 som ger dig uttag för fyra mikrofoner. Zoom har också en billigare modell, H5, som ger dig möjlighet att koppla in två mikrofoner. Till både Zoom H6 och H5 kan du köpa till en modul som ger dig uttag för ytterligare två mikrofoner.

Stabilt ljudkort

Du kan också välja att införskaffa ett externt ljudkort. Ett sådant kopplas till datorn via USB, men kan inte användas som portabel inspelare eftersom ljudkortet behöver en dator att spara det inspelade materialet på. (Ljudkortet kan såklart bli portabelt ifall du har en bärbar dator!) Eftersom en portabel inspelare är en allroundlösning tömmas det lite på kvalitén i alla avseenden. Med ett externt ljudkort får du bättre ljudkort för pengarna, eftersom det är bara just ett ljudkort och saknar inbyggda mikrofoner.

En populär tillverkare i den här kategorin är Focusrite som gör ljudkort de kallar Scarlett (riktigt läckra för övrigt). De finns i olika modeller beroende på hur många uttag för mikrofoner du behöver. Scarlett 2i2 har uttag för två mikrofoner, Scarlett 18i8 har uttag för fyra och Scarlett 18i20 har uttag för åtta. (Jag vet, namnen kan te sig lite ologiska.) Förutom Scarlett tillverkar även Zoom ljudkort. En annan populär tillverkare är Steinberg med sina modeller UR22 MK2 med två uttag för mikrofoner respektive UR44 med fyra. Till samtliga ljudkort jag tar upp här behövs alltså mikrofoner som kopplas in via XLR (vilket är standard).

Enkla USB-varianten

En USB-mikrofon är en mikrofon som samtidigt fungerar som ett ljudkort. Den kopplas till datorn via USB. Det här är ett enkelt och billigt alternativ som dock har sina begränsningar. Det brukar vålla problem att koppla in två USB-mikrofoner i samma dator, eftersom datorn hanterar dem som två olika ljudkort. Och kom ihåg regeln om att vara en person per mikrofon. Är ni alltså två personer som ska spela in är det här alltså inget optimalt alternativ. Men det finns ett tillfälle då det fungerar! Sitter ni på distans och spelar in via Skype använder ni varsin dator, och då är en USB-mikrofon ett helt okej budgetalternativ.

Populära USB-mikrofoner är Røde NT-USB, Shure MV5, Blue Yeti, Røde Podcaster, och den något billigare the t.bone SC 440 USB.

Mikrofoner

Ljudkort i all ära, men mikrofoner är det viktigaste. Det finns såklart allehanda varianter att välja på, men en sak är klar; du ska ha en kardioid (också kallad riktad) eller superkardioid. En sådan mikrofon tar upp ljud framifrån och avskärmar ljud från sidan, vilket ju är lämpligt när det enbart är din röst som ska höras.

Vill du ha en bra och billig variant finns omtyckta Røde NT1-A och den något dyrare varianten NT2-A. the t.bone SC 400 är ett billigare men likväl bra alternativ. Dessa mikrofoner duger gott och väl, och jag undviker här att tipsa om de dyrare proffsvarianterna, för de kräver även dyrare ljudkort.

Dessa mikrofoner kräver stativ att hänga upp dem på. Du kan välja stativ som står på marken, fästs i bordskanten eller ställs på bordet. Jag rekommenderar också att använda puffskydd som minimerar puffar som bildas av luften från hårda konsonanter. (Testa uttala bokstaven ”p”).

Studiomikrofoner kan vara klumpiga att ta med ifall du ger dig ut på fältet, exempelvis om du vill spela in din podcast inför publik eller reser runt och spelar in i olika miljöer. Då kan en handhållen mikrofon vara smidigare. I den här kategorin finns en av världens mest sålda mikrofoner, Shure Beta 58. the t.bone erbjuder den billigare kopian/varianten MB85 Beta. Dessa mikrofoner går såklart även att använda i hemmastudion.

Ljudredigering

Adobe Audition är mitt favoritredigeringsprogram. Andra föredrar Hindenburg. Cubase är ett annat alternativ jag aldrig testat och inte kan uttala mig om. Ett gratisalternativ är Audacity, men det är också något omständigare att klippa i. För dig som har Mac är Logic Pro X och Garageband ett alternativ.

Hörlurar

Med ett par hörlurar kan du överhöra ljudkvaliteten medan du spelar in. De flesta ljudkort, portabla inspelare och även USB-mikrofoner har uttag för hörlurar. Det bör vara en modell med slutna lurar som inte läcker ljud så att mikrofonen plockar upp det. Exempelvis Audio Technica ATH-M30x eller Sony MDR-7506.

Det viktigaste – Studion

Slutligen vill jag också säga något om studion, för bra ljudkvalitet beror på mer än hur mycket pengar du har till inspelningsutrustning. Viktigast av allt är inspelningsmiljön. Du bör spela in i ett tyst rum utan ventilation som surrar. Undvik också ekande rum eller inred sådana med mattor och tyg. Även element och kylskåp brukar ha en tendens att göra sig hörda. Spelar du in på datorn bör du undersöka ifall den kan ställas i ett angränsande rum. Du kan delvis rätta till ljudkvaliteten i redigeringen efteråt, men du kan aldrig få det att låta lika bra som om du tänkt på saken redan vid inspelningstillfället.

Efterforska på egen hand

Slutligen; det här är en guide som i första hand redovisar de övergripande principerna kring hur du kan tänka när du väljer utrustning. Jag rekommenderar dig att söka vidare på nätet och läsa på om de modeller som intresserar dig, och särskilt kontrollerar så att till exempel de mikrofoner du väljer passar ihop med det ljudkort eller den portabla inspelare du tänkt köpa. Särskilt vill jag rekommendera Marco Arments genomgång av olika mikrofoner. (på engelska).

Hoppas att jag lyckats besvara dina frågor. Om inte, skriv en kommentar eller maila så hjälper jag dig!

18 svar på ”Utrustning för podcast – allt du behöver veta!”

  1. Hej Mattias!

    Vad trevligt att du uppdaterat din grymma guide! Rekommendationer av podcastutrustning på svenska verkar vara något som annars lyser av sin frånvaro på internet, så din guide är ett riktigt guldkorn. 🙂

    Här har du lite av mina åsikter och kommentarer:
    Jag tycker om att du både har en videoversion av guiden och att du inleder med att tala om förutsättningarna (”En mikrofon per person”). Jag skulle kanske flytta upp kapitlet om studion hit, då inspelningsmiljön trots allt har den största inverkan på resultatet. En dyr mikrofon kan inte rädda dåliga förutsättningar och det är som sagt oftast mycket enklare att flytta sig till ett annat rum än att ex. ta bort brum från kylskåpet i ljudredigeraren.

    Med det sagt skulle jag någonstans i texten även passa på att nämna olika typer av mikrofoner och deras användningsområde. Bland annat kan det vara värt att föra en diskussion kring för- och nackdelar kring dynamiska mikrofoner och kondensatormikrofoner för podcastbruk.

    När det kommer till själva inspelningen skulle jag idag precis som du rekommendera en portabel inspelare om man är många som vill spela in. I kombination med SM58-kopian som du länkar till kan man få ihop en rätt hygglig inspelningsutrustning för en rätt överkomlig summa. Jag har dock hört en del klaga på att Zoom H4 har rätt taskiga preamps som fungerar dåligt redan med standardmikrofoner som SM58. Jag vet faktiskt inte om detta är åtgärdat i H6, men det kan vara värt att nämna att portabla inspelare på grund av dess storlek givetvis är en kompromiss när det kommer till hur pass trögdrivna mikrofoner man kan använda.

    I samband med kapitlet om portabla inspelare skulle jag även föra en diskussion kring inspelning direkt till surfplatta/telefon, då jag tror att många är intresserade av detta nuförtiden. Personligen ser jag fram emot utvecklingen inom detta område, då det i dagsläget inte är helt optimalt. Bland annat begränsas man av dåligt utbud av appar (kolla dock in iOS-appen Ferrite), hög delay (Android) samt att enheterna ofta inte kan ge tillräckligt med ström till en inkopplad (usb-)mikrofon eller ljudkort.

    Gällande kapitlen kring mikrofoner skulle jag personligen rekommendera en usb-mikrofon framför separat ljudkort och mikrofon för nybörjare inom området. För runt 1000:- kan man få såväl klassikern Blue Yeti och Shure MV5 som båda låter riktigt bra och är väldigt smidiga. Vill man dock ha ökad flexibilitet samt den bästa ljudkvaliteten är fortfarande råden kring ljudkort + mikrofon bra. Focusrite Scarlett 18i20 tillsammans med ex. Røde NT2-A eller Electro Voice RE20 kommer givetvis låta bättre än en USB-mikrofon för 1000:-. Jag kan dock inte oavkortat rekommendera Shure SM7B då den precis som du skriver kräver kopiösa mängder gain och det finns lika välljudande alternativ i samma prisklass.

    Frågan är om inte allting kokar ner till att vilken utrustning som man ska använda främst beror på vilken typ av inspelning man planerar att göra? För inspelningar med personer över Skype är kanske en USB-mikrofon det lämpligaste valet (precis som du skriver), medan en portabel inspelare passar bättre om man vill spela in med sina kompisar på det mest portabla och smidigaste sättet. Kvarstår gör den separata utrustningen som är till för dig som eftersträvar bäst ljudkvalitet.

    I övrigt har Marco Arment gjort en riktigt omfattande och bra recension av ett flertal podcastmikrofoner som jag omöjligt kan låta bli att länka till:
    https://marco.org/podcasting-microphones#rank
    Här blir jag mycket intresserad av Audio Technica ATR-2100-USB som i Europa går under namnet Samson Q2U. Mikrofonen kostar ca 800:- från amazon.co.uk och levereras med bordsstativ, hörlurar samt USB- och XLR-kablage. Mikrofonen går att koppla både till USB och XLR samt har ett inbyggt hörlursjack med volymkontroll. Den verkar helt enkelt otroligt prisvärd för den som snabbt och smidigt vill komma igång med poddandet. Tillgången är dock ett stort frågetecken verkar det som…

    Mjukvarumässigt håller jag med dig om Audacity och Garage Band som lämpliga mjukvaror att börja med. Kommentaren du fick på Twitter om Hindenburg som ett bra uppgraderingsalternativ kan jag också instämma i. Adobe Audition är framförallt vettigt om man redan har behov av Creative Cloud-paketet, och det kan vara värt att nämna Logic Pro X som är mycket populärt bland poddare.

    Slutligen bör du nämna något om hörlurar. Dels att man bör använda sig av slutna hörlurar så att man inte får rundgång samt lite rekommendationer. Sennheiser HD 201 (225:-), Audio Technica ATH-M30x (515:-) och Sony MDR-7506 (950:-) tycker jag är lämpliga val.

    Jag hade verkligen inte tänkt skriva ca 800 ord om detta, men så blir det väl när man är dålig på att fatta sig kort och koncist samt gillar ämnet. Hoppas att du har nytta av mina tankar och kommentarer och fortsatt lycka med guiden! 🙂

    1. Tack Erik för väldigt bra kommentar!

      Jag har uppdaterat guiden (så gott det går) med dina förslag på modeller, lagt till ett avsnitt om hörlurar och förtydligat hur viktigt det är med studiomiljön. Länkar också till Marcos guide.

      Det här med att spela in via mobilen är en intressant framtidssak men jag låter det nog vara utanför guiden för tillfället. Det är en utmaning att hålla sig till att enbart ge råd och tips. Det är lätt hänt att det slutar med att man krånglar till köpvalet. Därför krävs en viss avgränsning. Likaså gällande kondensator och dynamisk som ju kan vara en riktig snårskog och ett ämne kring vilka häftiga debatter stundtals utkämpar sig.

    2. Jag har nu också valt att ta bort mitt tips om Shure SM 7B. Det är, som du skriver, en mikrofon som mer är avsedd för riktigt proffsiga studiobyggen och också kräver starkare ljudkort. Det är en bra mikrofon men inte den första man ska rekommendera en som poddar hemma!

  2. Hej där!
    Jag har lite frågor om live radio som ä webbbaserad (Facebook, hemsida). Kan man använda Spotify som musik källa, givetvis betala till stim. Vad behöver jag för att sända. Har ett ljudkort PreSonus 2 kanal, tänkte använda en extern mixer och 2 st ipoddar.
    Tacksam för svar på de kryptiska frågorna. Gärna på min mail oxå.

    1. Hej Mats! Ja, du kan använda Spotify som musikkälla. Du kan till exempel koppla din mobil eller en annan dator än den du sänder från till mixern och ta in ljudet den vägen. Kan vara enklare än att lösa det i mjukvaran.

  3. Jag har en fundering kring att införskaffa SE Electronics X1A och samtidigt köpa en ZOOM H6, Är detta en kombination som känns rimlig och funkar till en podcastinspelning?

    1. Hej Robin! Jag har ingen erfarenhet av Electronics, men det ser ut att kunna fungera. H6 tycker jag mycket om.

      1. Okej, stort tack för svar! Finns det någon specifik mikrofon du skulle kunna rekommendera som håller sig någonstans runt 1.500:- eller billigare? Ska köpa in 3 stycken mikrofoner och då podcasten inte genererar något vill man gärna hålla det inom en rimlig budget!

      2. Det är mycket smak. Jag har använt en Rode NT1 A i flera år och är nöjd! /Mattias

  4. Hej Mattias! Spännande sida med jätte bra info. Jag är ny på det här området så jag har ett par frågor ang utrustning. Jag har en bärbar Mac och tänker mig att spela in hemifrån. Om jag förstått dig rätt så är enklaste varianten att jag införskaffar ett externt ljudkort, typ Scarlet 2i2 och mikrofonset the t.bone se400, eller klarar jag mig bara med mikrofonsetet och min dator?
    / Johanna

    1. Hej Johanna! Om du köper en mikrofon med XLR-kontakt måste du ha ett ljudkort att koppla in den i. Mikrofoner med USB-kontakt är också ljudkort, så då behöver du inget separat ljudkort. /Mattias

  5. Hej Mattis, jag har en fråga angående mixningen av inspelningen. Du gör reklam för att använda tre mikrofoner för tre personer. Klipper du bort de två mikrofonerna som inte används då endast en person talar?

    1. Hej Peter! Jag spelar in de tre mikrofonerna på olika kanaler. Rekommenderar att göra det om möjligheten finns! I en del portabla inspelare kan man göra det, och det fungerar oftast på dator.

  6. Hej!

    Vi har en podd som vi spelar in via en mikrofon och audiocity (vi har volyminspelningsvolymen på mikrofonen på max). Allt låter bra vid redigeringen (vi har volymen på 50% då) både med och utan hörlurar. När jag publicerar podden via Libsyn får vi ofta kommentarer om att volymen är för låg. Jag kan höra podden bra (måste visserligen höja volymen till nästan max) både på podcaster och spotify, trots det får vi denna respons? Vad gör vi för fel? Stylistpodden (vi är tacksamma för hjälp!)

  7. Hej Mattias!
    Tack för ett SÅ bra i lönlöshet, jag fick verkligen svar på många av mina frågor. Jag och min kille ska iväg till Sydamerika i ett halvår och bo med indianstammar. Detta kommer bland annat att dokumenteras i en podcast. Har du något tips på utrustning för djungeln/bergen? Också tacksamt om grejerna inte är för stora då vi kommer resa en del. Varmt tack! Hax Hanna Linder

  8. Hej Mattias och tack för ett bra inlägg.
    Jag har NT1A mikrofoner men upplever att de välter väldigt lätt. Jag undrar vilka bordsstativ du använder till dina och om du kan rekommendera någon modell?

  9. Hej! tack för en bra guide! Jag har en fråga angående själva mikrofonerna. Är det bäst att ha mikrofoner som gästerna själva håller i händerna. Jag har själv medverkar i en sån pod och upplevde att samtalet inte blev lika levande när man måste hålla koll på sin mic. Så; jag ser att alternativen skulle kunna vara borsstativ till mikrofoner eller en mygga man sätter fast på varje persons tröja eller kind. Har du någon rekommendation?

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *