Jag har berättat Johans historia

Posted on Posted in Blogg

För 3-C Production, som tillverkar fönsterdrev, fick jag i uppdrag att göra en film för digitala kanaler. Jag valde att göra en kort dokumentärfilm med fokus på grundaren Johans personliga berättelse. En berättelse som berör är det bästa sättet att locka tittare på, och som tur är har Johan en sådan.

Johans polare på bygget fick en allergisk chock av fogskummet. Då bestämde han sig för att på egen hand ta fram en miljövänlig och giftfri produkt. Efter många timmar hemma i garaget uppfann han CC-Fönsterdrev. Idag, 22 år senare, har han byggt en stor fabrik utanför Falkenberg. En klassisk utvecklingshistoria, med andra ord.

”History Marketing” har ökat markant de senaste åren. Det handlar om att lyfta fram företagets historia, både internt och externt. Genom att använda din historia i din marknadsföring skapar du intresse för ditt företag, och det passar bra i tider på marknadsföring handlar om att vara personlig och berätta.

Om man vill berätta ett företags historia, vilket format är då bättre än det dokumentära? Tittare kommer nära personligheter, storyn levererar en spänning och formatet äkthet. Jag har medvetet valt bort snygga kameravinklar och påkostade kameraåkningar eftersom jag är ute efter det genuina. Jag vill sätta berättelsen i centrum, inte den tekniska produktionen. Man ska se filmen och beröras, inte bara tycka den är vacker. Här har vi en berg-och-dalbana i känslosvall. Det är glädje, sorg och allvar. Och det berör och engagerar.

Uppdatering: Filmen har nått över 20 000 personer och fått fler än 400 interaktioner på Facebook. En succé!

 

  •  
  •  

Kommentera

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *