2014 var året då podcasten på riktigt fick sitt genombrott. Borta är det dåliga ljudet och det långtråkiga samtalet – istället är det professionella produktioner som gör succé.

Jag har tidigare skrivit om uppkomsten av nya medier. Det tar några år för oss att utforska nya medier och komma överrens om vad de ska användas till. Till en början var nyfikenheten på Youtube stor och ofta var det amatörvideor som trendade. Det händer förvisso fortfarande att klipp som gjorts utan vare sig budget eller någorlunda bra teknik blir populära, men för det mesta är det välproducerade produktioner som når flest views. Två exempel är What does the fox say och Gagnam Style. Eller varför inte bara ta en titt på listan över de 100 mest sedda klippen på Youtube?

Podcasten har tagit ny fart

Podcasten har funnits i mer än tio år. De senaste åren har utvecklingen verkat stanna av. Få nyheter har kommit och lyssnarna har inte ökat i samma takt som tidigare. Men nu har podcasten tagit ny fart och på allvar slagit igenom. Det finns ett antal anledningar, där den främsta är att podcasten numera håller högre kvalitet. Där tidigare två killar och en macbook kunde trenda är det idag oftast kvalificerade produktioner med bra ljud och erfarna producenter som når flest lyssnare. Itunes lista toppas av produktioner som This American Life, RadioLab och framförallt megahitten Serial.

Görs inte på en timme

Serial - PodcastSerial (producerad av gänget bakom The American Life) är den största podcasthitten någonsin. Flera veckor har den legat överst på Itunes-listorna. Serial skiljer sig markant från tidigare podcasts. Istället för ett långt samtal berättar reportern Sarah Koenig en mordgåta som handlar lika mycket om hennes eget arbete för att lösa den som själva mordet. Intervjuer och inspelat material varvas på ett sätt som känns bekant från traditionella radiodokumentärer. Serial görs inte på en timme. Sarah Koenig och hennes medarbetare har arbetet med podcasten i över femton månader.

Precis som alla andra nya medier är podcast inget sprillans nytt påfund. Det är en fusion och utveckling av tidigare medier. Det gäller bara att hitta rätt, vilket brukar ta några år och som bland annat Serial nu gjort. Vilka byggsatser som behöver för en populär podcast återkommer jag till i framtida bloggposter.

Annonsörerna bakom podtrenden

Förutom att det lanserats podcasts med bättre kvalitet är en av grundorsakerna till att podcasten idag gör succé att annonsörerna blir allt mer intresserade av formatet. Podcast är i sig ett bra sätt för företag att nå ut och informera anställda och kunder om verksamheten. Men det finns också enorma fördelar med att annonsera i en podcast. Här följer några:

Målgrupp
En bra podcast håller sig till ett ämne. Det finns därmed en tydig målgrupp och stora möjligheter att rikta sina annonser till en specifik grupp.

Personligt
Eftersom podcasten bygger på en närhet mellan lyssnaren och skaparen kan annonser bäddas in direkt i podcasten. Fler lyssnar på sin favoritpodcast-skapare som pratar om produkten än på en random reklamjingel som inte har något med programmet i övrigt att göra.

Big data
Det är enkelt att följa statistiken för en podcast. Vilka och hur många lyssnar på avsnittet? Istället för att basera underlaget på telefonundersökningar, så som analog radio gör, vet annonsören exakta lyssnarantal och precis vilken målgrupp som tar del av annonsen.

Fördelar med podcast

Utöver att det blivit bättre kvalitet på podcasten och annonsörerna vaknat finns det ytterligare två fördelar som talar för att podcasten på sikt kommer växa om den analoga radion.

Små produktionskostnader
Det är billigare att producera en podcast än att sända radio. Medan en radiosändning behöver eventuella frekvenser, tillstånd och musiklicenser behöver du som podcastare enbart en dator och en mikrofon. Datorn kan vara utrustad med gratis programvara så som Audacity för ljudredigering och det finns både billiga och gratis lagringslösningar. Utbudet av fritt ljud såsom ljudeffekter och musik växer ständigt så om du inte själv är en hejare på det ljudtekniska finns det att tillgå på nätet.

Plattform
Podcastens problem är fortfarande att det är mer komplicerat att sätta på en podcast än en radio. Först och främst, glöm podcastlyssning via datorn. Det är i mobilen den nya radion finns, bara det en enorm förbättring med de senaste årens smartphones och mobila bredband. Mobilen har vi med oss överallt och alltid. När det nu blir enklare att lyssna i mobilen ökar också lyssnandet. Ett lyssnande som varit ganska låst till Itunes, men det senaste året har det dykt upp många nya och bra tredjepartsplattformar. Även om Itunes fortfarande är basen för alla podcasts så finns det numera även alternativ för Android som hämtar ljudet från Itunes. Även på Spotify finns ett antal podcast, men Spotify skulle kunna göra mer för att plocka podcastlyssnarna från Itunes. Vem har inte Spotify? När Spotify listar alla slags podcasts på samma sätt som Itunes, då kommer podcasten bli ännu större i Sverige.

Alla talar om bilen

Det kanske viktigaste steget är ännu några år bort. Alla inom radiobranchen pratar just nu om bilen. Där finns den stora publiken. Sveriges Radio och de andra komersiella aktörerna i Sverige gör vad de kan för att få biltillverkarna att bygga in DAB-radio, ett digital radionät som är tänkt att ersätta dagens FM. Men Sveriges Radio och de komersiella har missat att utvecklingen sedan länge lämnat DAB bakom sig. Idag bygger biltillverkarna in datorer och internet i sina bilar. Du kommer snart alltså ha hela ditt podcast-bibliotek i bilen.

När det sker kommer annonsörerna bli än mer intresserade av podcasten. Radioreklamen har dalat rejält de senaste åren och det lär inte bli enklare framöver. Om de pådrivande ens lyckas få in DAB-radion i bilen (det finns ännu ingen branchstandard för det) kommer det ändå inte vara på det sättet vi lyssnar på radio i bilen. Annonsörerna kommer inte vilja annonsera till en bred målgrupp, utan kräva att nå en specifik som de gör genom att annonsera i en podcast.

Idag går alla runt med en radio i fickan. Om några år kommer varje bil ha uppkoppling. Nu står radiobranchen inför samma utmaning som tidningar och teve länge varit uppe i när de utmanats av nätet och Netflix. En spännande utmaning som vi måste ta oss an.

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *