Snapchats nyhetsfunktion går i linje med företagets tidigare satsningar. Deras nej till övervakning innebär att vi nu ska ta emot nyheter på modernt vis enligt traditionella principer.

I veckan anlände en ny uppdatering av den populära appen Snapchat. Den främsta nyheten var funktionen Discover. Snapchat har i samarbete med ett antal mediebolag utvecklat ett sätt att förmedla nyheter via appen. Med Discover kan du ta emot nyheter från ett antal utvalda mediebolag så som CNN och National Geografic. Konceptet är att nyheter presenteras i form av video eller bild och att du med hjälp av fingret sedan sveper ner för att läsa mer eller åt höger för att ta del av nästa nyhet.



Struntar i klick

De senaste åren har det blivit mer vanligt med nyhetsvärdering byggt på delningar, likes och rekommendationer. Facebook och Google sparar allt mer av vad vi gör för att kunna leverera mer relevanta nyheter baserat på våra klick och sökningar.

Discover struntar i allt vad klick och rekommendationer heter och bygger på klassisk traditionell nyhetsvärdering där redaktören avgör vad som är intressant och viktigt. Det är en tillbakagång till hur det var innan Facebook och Twitter. På sin blogg skriver Snapchat:

”Social media companies tell us what to read based on what’s most recent or most popular. We see it differently. We count on editors and artists, not clicks and shares, to determine what’s important.”

Inte förvånande

Det är inte särskilt förvånande att Snapchat gör det här. De har gjort sig kända för att gå på tvären mot alla rådande trender som innebär mer övervakning av användarna. Där internettjänster vill spara allt mer information om sina användare för att leverera vad användarna vill ha gör Snapchat precis tvärt om. En snap kan ses en gång sen är den borta – för alltid. Detta har gjort Snapchat till en av de abosolut hetaste apparna just nu.

Med det i åtanke blir Snapchats release av Discover logisk. Facebooks och Googles nyhetsvärdering bygger på att de vet allt om dig för att kunna plocka fram de nyheter som du troligtvis är mest intresserad av. Alltså en övervakning där data om användarna sparas, något som inte alls är vad Snapchat sysslar med. Istället lyfter Snapchat upp den traditionella redaktörsrollen som ett bättre alternativ. Snapchat menar att det är redaktören som är professionell och att det borde vara denna som ska plocka fram de mest intressanta nyheterna, inte någon algoritm baserad på delningar och likes.

I själva verket är anledningen till Snapchats fascination för redaktörsrollen inte redaktörens påstådda överlägsenhet när det kommer till nyhetsurval. Fascinationen handlar snarare om att redaktören inte använder någon data om användarna på individnivå för att göra sitt nyhetsurval. Alltså en nyhetsvärdering fri från övervakning.

Avstår av etiska skäl

Snapchats Discover presenterar nyheter på ett nytt vis i ett nytt format. Samtidigt avstår man av etiska skäl från teknik som kan användas för att leverera mer exakta nyheter till varje individ efter dennes intresse – teknik som också innebär övervakning av användarna. Den här nymodigheten i sättet att kommunicera i kombination med ett tydligt avståndstagande från teknik som övervakar människor är Snapchats signum.

Även om det är en spännande tjänst behöver det inte betyda att den är framgångsrik. För vad är egentligen svaret på frågan om algoritmen kontra redaktören? Vilken är den bästa lösningen för en relevant nyhetsvärdering för individen? Svaret är troligtvis det samma som alltid när det handlar om människor och datorer. Datorn är överlägsen människan på vissa plan och människan är överlägsen datorn på andra. Människan och datorn i symbios är det bästa. Du lär även i fortsättningen få göra din egen nyhetsvärdering genom ett urval i ett flöde som bestämts av redaktörer och algoritmer.

Lämna en komentar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *